Návod jak si připravit poutavý „storytelling” v angličtině

Rádi byste oživili své hodiny angličtiny vyprávěním pohádky, chcete připravit zábavný program pro děti ve školce nebo škole a nevíte, jak na to? Tak právě pro vás jsem se rozhodla napsat tento článek a podělit se s vámi o své know-how.

Za poslední roky jsem uspořádala několik desítek akcí pro děti předškolního a školního věku od 3 do 10 let. Věřím, že formou vyprávění pohádek se děti v tomto věku učí s lehkostí a zápalem. Probuďte v nich zájem a zvědavost a máte vyhráno.

Nebudu vás zasypávat teorií. Přečtěte si, jak to dělám já. Najdete tady návod od A do Z na praktickém příkladu. Pokud je pro vás „storytelling” nová aktivita, začněte tím, že si první pohádku připravíte podle mého návodu.

Zvolila jsem pohádku O třech prasátkách – The three little pigs

  • Vypište si slovíčka, která naučíte děti před vyprávěním pohádky

Hlavní hrdinové – maminka (mummy pig), tři prasátka (the three little pigs), vlk (the big bad wolf)

Další slovíčka:

– velký a malý (big and little, the big bad wolf/the three little pigs)

– dům (house), stavit dům (build a house)

– les (forest)

– sláma (straw), klestí (sticks), cihly (bricks), straw house (dům ze slámy), sticks house (dům z klestí), bricks house (dům z cihel)

– zeď (wall), roof (střecha), door (dveře), chimney (komín)

– lehký x těžký – (light x heavy)

– foukal a foukal až se dům sesypal (huffed and puffed and blew the house down)

– hrnec a poklice – (cooking pot and lid)

– otevřený a zavřený (open and closed)

  • Připravte si postavičky k pohádce

Pokud máte čas a jste kreativní, tak zejména menší děti milují postavičky z kartónu. Já používám fixy a akrilické barvy, nejdříve si postavičky načrtnu tužkou, potom přejedu černou fixou a vybravím akrilickýma barvičkama. Jakmile je postavička hotová, vystřihnu ji a zezadu podepřu tubou, aby stála. Moje postavičky k pohádce O třech prasátkách vypadají takhle:

A tohle jsou tři domečky – ze slámy, z klestí a z cihel:

Pokud chcete pro začátek začít s něčím jednodušším, tak si místo postaviček z kartónu připravte vizuální karty velikosti A4 nebo A3 (doporučuju zalaminovat, aby vám déle vydržely)

  • Jak začít STORYTELLING

Na začátku pozdravte s úsměvem HELLO/HI a povzbuďte děti, aby vám pozdrav opětovaly. Nebojte se přehánět a gestikulovat. Připravte si písničku, kterou zahájíte celý program. Já mám ráda písničky od Super Simple Learning – Hello song a nebo taky Hello hello song. Jednu si vyberte, vyzvěte děti, aby se postavily a zpívaly společně s vámi.

Potom, co se s dětmi přivítáte písničkou, řekněte jakou pohádku pro ně máte připravenou, určitě to poznají i sami podle připravené scény. Nejdříve jim představte jednotlivé hrdiny a slovíčka, které budete v pohádce používat. Instrukce říkám nejprve v angličtině a pak podle úrovně je případně ještě zopakuju v mateřském jazyce.

Představte hlavní hrdiny – maminku, prasátka (dejte jim jména), vlka. Povzbuďte děti, aby pozdravily “hello mummy pig”, “hello Peter pig”, etc.

Zeptejte se dětí What colour are the pigs? Můžete se zeptat, co dalšího je růžové. Při této aktivitě můžete opět použít vizuální kartičky a ukázat různé předměty, které jsou růžové: Lips are pink, the flower is pink, the butterfly is pink, the strawberry ice cream is pink, the jellyfish is pink, the heart is pink.

Potom přejděte k výuce slovíček/ větných struktur, které jsou součástí pohádky. K tomu si můžete nachystat vizuální karty – flashcards (doporučuju zalaminovat, aby vám déle vydržely) a nebo si můžete opatřit reálné předměty jako je sláma, klestí, cihla, hrnec, atd. Děti mají reálné předměty moc rády.

Připravte si krabici/tašku s těžkými a lehkými předměty. Ukažte dětem např. kámen a řekněte, že je těžký. Položte ho na stůl a foukněte do něj, děti uvidí, že se nic neděje. Udělejte to samé s pírkem a zdůrazněte, že pírko je lehké. Vyžádejte si nějakého dobrovolníka z publika a dejte mu vybrat předmět z krabice. Zeptejte se jestli je ten předmět těžký nebo lehký, případně nejdříve dítě vyzvěte, aby zkusilo předmět zfouknout ze stolu. Děti zbožňují aktivity, které předchází samotnému povídání pohádky a lépe se seznámí se slovíčky.

Ukažte jim hrnec a pokličku(cooking pot and lid). Řekněte „This is cooking pot and this is lid. Now it is closed (přiklopte poklici) and now it is opened.“ Then ask: Is the cooking pot opened or closed?

Tato pohádka je také skvělá na procvičení stupňování přídavných jmen dobrý, lepší, nejlepší – good, better, the best. Připravte si obrázky se třemi poháry – broznový, stříbrný a zlatý. Vyzvěte nějakého dobrovolníka a požádejte ho, aby přiřadil bronzový pohár k jednomu z domečků.

      

  • Storytelling:

Today, I´m going to tell you the story of The Three Little Pigs.  (You can show them the book cover and start telling the story.)

Once upon a time, there were three little pigs named Peter, Lucy and Mark. They lived with their mummy in a pretty little house. But the little pigs were too big.“We want our houses” they said. So they said goodbye and went away.

“Be careful with the Big Bad Wolf”- said Mother Pig. “We will”.

The three little pigs walked until they found some straw.

Little pig Peter said: “I´m going to build a house out of straw.” Little pig Paul worked very fast. He made some straw walls, a straw roof and a straw door. Then he put down a straw floor .“Look at my house,” he said. “It´s big”. Then, he came in and closed the door.

“STRAW is LIGHT”.  “This house is GOOD”.

Little pigs Lucy and Mark walked until they found some sticks.

Little pig Lucy said: “I´m going to build a house out of sticks ”.

Little pig Lucy said: “I´m going to build a house out of sticks.” Little pig Lucy worked fast. She made some sticks walls, a sticks roof and a sticks door. Then she put down a sticks floor .“Look at my house,” she said. “It´s big”. Then, she came in and closed the door. “The Wolf can´t get me now.”

“Sticks are HEAVIER than straw” “THIS HOUSE IS BETTER”. . “The Wolf can´t get me now”.

The little pig Mark walked on until he saw some bricks: “I´m going to build a house out of bricks”

He worked hard.  “Bricks are VERY heavy”. “THIS HOUSE IS THE BEST” Finally, the bricks house was finished.

The next day, the Big Bad Wolf went to the straw house.

“Little pig, little pig, let me come in,” he called.

“No!” said the little pig Peter. “

“Then I´ll huff and puff and I´ll blow your house down,” said the wolf.

And he huffed and he puffed and he blew the house down.

Peter ran as fast as he could to the sticks house.

“Little pigs, little pigs, let me come in” said the Wolf.

“No!” cried Lucy.”

“Then I´ll huff and I´ll puff and I´ll blow your house down”, said the wolf.

And he huffed and he puffed,  huffed and puffed until he blew the house down.

Little pigs ran as fast as they could to the bricks house.

“Little pigs, little pigs, let me come in,” said the wolf.

“No!” said Mark.

“Then I´ll huff and I´ll puff and I´ll blow your house down,” said the wolf.

AND HE HUFFED AND HE PUFFED. AND HE HUFFED AND HE PUFFED UNTIL… HE COULDN´T PUFF ANYMORE.

“Hee, hee, hee,” laughed the three little pigs.

“I´m coming in,” cried the Wolf.

He jumped onto the roof. He came down the chimney and landed in little pig´s cooking pot.

The three little pigs closed the cooking pot. And the big bad wolf couldn´t go out.

Hurray !!  We are safe from the big bad wolf.

V případě, že je to váš první storytelling, tak doporučuji, abyste si to nejdříve vyzkoušeli doma nanečisto než se vrhnete do mateřských center, školek a škol. Nejdříve sami (můžete se nahrát) a pak pozvěte manžela, partnera, kamarádku nebo svoje děti. Nepodceňujte přípravu, aby se vám storytelling podařil, je důležité si to natrénovat a nebát se konstruktivní kritiky. Nějak začít musíte a nedokonalé něco je lepší než dokonalé nic.

  

V případě, že dělám „storytelling“ pro starší děti, tak po tom, co jim povím pohádku jim rozdám  „worksheet“ a společně ho vypracováváme. Jsem velký fanoušek knih Usborne a tak všechny moje pohádky mívám připravené s jejich knihama. Velkou výhodou je, že mají k pohádkám i pracovní listy, které si můžete stáhnout tady. 

Než se pustíte do vlastní přípravy pohádky vypracujte si následující úkoly:

  1. Pro koho je vyprávění určené, věk dětí. Vymezte si věkovou skupinu, které budete pohádku vyprávět. Je totiž rozdíl, když vyprávíte pohádku předškoláčkům a školáčkům.
  2. Výběr pohádky – Zejména pro menší děti vám doporučuji vybrat si nějakou tradiční pohádku, kterou děti znají v češtině.
  3. Vypište si hlavní hrdiny, často opakovaná slovíčka a větné struktury
  4. Na základě předěšlého úkolu si připravte aktivity na procvičení nových slovíček/větných struktur před a po vyprávění pohádky
  5. Připravte si text, který se naučíte nebo si poznačte alespoñ záchytné body.

A to nejdůležitější na konec:-) Nezapomeňte se se mnou podělit o vaše zážitky a fotky ze storytellingu, budu opravdu vděčná za vaši zpětnou vazbu.

V tomto videu se můžete podívat na mě v akci při storytellingu v jedné škole v Logroñu (Březen 2015)

 

Jana Mikulec
Miluji cizí jazyky a úspěšně podnikám v oblasti vzdělávání. Ráda poradím všem, kteří plánují nabízet jazykové kurzy či založit vlastní jazykovou školu. Více informací si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů