Když jsem v lednu obdržela pozvánku na konferenci Jolly Learning, měla jsem radost, že se jako nadšená propagátorka této metody dozvím nové informace z první ruky. A v tom přistál v mojí hlavě nápad: „Co takhle udělat rozhovor s Chrisem Jollym – zakladatelem metody Jolly Phonics?“ Na základě kurzů, které vedu, mi to přišlo jako skvělý nápad.
Potom se ale objevil můj strach, co když uslyším ne?! Nemám přece co ztratit, zazněla v mém podvědomí věta, kterou mi říkával v dětství můj táta. Určitě to bude zajímavý obsah pro spoustu učitelů a rodičů, honilo se mi hlavou. Bez dalšího přemýšlení jsem Chrisovi napsala e-mail se svým nápadem a odpověď byla ANO.
A tak se nyní můžete podívat na můj rozhovor s Chrisem Jollym v angličtině, můžete si k němu zapnout i titulky, nebo si pod videem můžete přečíst celý rozhovor v češtině.
Chris: Tohle všechno začalo v době, kdy standardy čtení a učení tady v této zemi (UK) nebyly moc vysoké. Nezlepšovaly se a bylo hodně neúspěchů. V té době jsem byl malý vydavatel a potkal jsem Sue Lloyd, autorku programu.
Ona mi vysvětlila, že má skvělé výsledky, ale nikdo ji neposlouchal. A tak jsem řekl, pojďme to zkusit. Ona měla v rukávu něco výtečného, tak jsem to vydal a to byl náš začátek.
Chris: Já myslím, že cílem je získat velmi dobré výsledky od studentů tak, aby byli rodiče spokojení. A proto je důležité zdůraznit pár věcí. Jednou je to, že by si učitelé měli vybrat pouze jeden program, jednu metodu.
V případě, že zvolí Jolly Phonics, měli by ji dělat na maximum. A druhá rada je, že by měli být ambiciózní a odbourat své vnitřní limity a přesvědčení. Mluvíme například o učení jedné nové hlásky každý den.
Někteří učitelé reagují vystrašeně, když tohle slyší, říkají, že je to příliš rychlé. Potom to ale zkusí a zjistí, že to opravdu funguje. Takže buďte ambiciózní při používání tohoto program.
Jana: Když organizuji školení, učitelé se mnou často sdílejí své zkušenosti a mnoho z nich říká, že jim přijde náročnější vyučovat pomocí Jolly Phonics ty studenty, kteří mají angličtinu jako druhý jazyk, než vyučovat touto metodou rodilé mluvčí.
Chris: Naše zkušenost je, že děti se mohou naučit pomocí Jolly Phonics stejně dobře ať jsou rodilí mluvčí nebo ne. Já myslím, že bychom k tomu měli přistupovat tak, aby se děti učily angličtinu jako by to byl jejich první jazyk. Stejně tak, jako se učí svůj první jazyk.
A viděli jsme děti, které neměly žádné znalosti angličtiny a postupovaly v učení velmi rychle. Jedna věc, kterou děláme je, že učíme všechny hlásky. První hláska je A jako ant (mravenec). Dětem, co už umí anglicky a naučily se abecedu a(ei), b (bí), c (sí), těm musíme říct, ano, ale tohle není pravidlo, které používáme při čtení a psaní. Musí se to odnaučit. A to zpomaluje celý proces. Děti, které nemají žádnou znalost, se učí rychleji. Myslím, že je potřeba být ambiciózní u všech studentů bez ohledu na to, jestli jsou rodilí mluvčí, nebo ne.
Děkuji za tuto příležitost k rozhovoru a věřím, že postřehy od Chrise Jollyho využijete aktivně ve vašich hodinách.
Našli jste v článku užitečné informace? Sdílejte na facebooku 🙂