Exkluzivní rozhovor s Chrisem Jollym o metodě Jolly Phonics

Když jsem v lednu obdržela pozvánku na konferenci Jolly Learning, měla jsem radost, že se jako nadšená propagátorka této metody dozvím nové informace z první ruky. A v tom přistál v mojí hlavě nápad: „Co takhle udělat rozhovor s Chrisem Jollym – zakladatelem metody Jolly Phonics?“ Na základě kurzů, které vedu, mi to přišlo jako skvělý nápad.

Potom se ale objevil můj strach, co když uslyším ne?! Nemám přece co ztratit, zazněla v mém podvědomí věta, kterou mi říkával v dětství můj táta. Určitě to bude zajímavý obsah pro spoustu učitelů a rodičů, honilo se mi hlavou. Bez dalšího přemýšlení jsem Chrisovi napsala e-mail se svým nápadem a odpověď byla ANO.

A tak se nyní můžete podívat na můj rozhovor  s Chrisem Jollym v angličtině, můžete si k němu zapnout i titulky, nebo si pod videem můžete přečíst celý rozhovor v češtině.

Mohl byste mi říct, jak jste dostal nápad vytvořit Jolly Phonics? Co bylo důvodem?

Chris: Tohle všechno začalo v době, kdy standardy čtení a učení tady v této zemi (UK) nebyly moc vysoké. Nezlepšovaly se a bylo hodně neúspěchů. V té době jsem byl malý vydavatel a potkal jsem Sue Lloyd, autorku programu.

Ona mi vysvětlila, že má skvělé výsledky, ale nikdo ji neposlouchal. A tak jsem řekl, pojďme to zkusit. Ona měla v rukávu něco výtečného, tak jsem to vydal a to byl náš začátek.

A jakou zprávu byste poslal učitelům, kteří zvažují učit podle metody Jolly Phonics?

Chris: Já myslím, že cílem je získat velmi dobré výsledky od studentů tak, aby byli rodiče spokojení. A proto je důležité zdůraznit pár věcí. Jednou je to, že by si učitelé měli vybrat pouze jeden program, jednu metodu.

V případě, že zvolí Jolly Phonics, měli by ji dělat na maximum. A druhá rada je, že by měli být ambiciózní a odbourat své vnitřní limity a přesvědčení. Mluvíme například o učení jedné nové hlásky každý den.

Někteří učitelé reagují vystrašeně, když tohle slyší, říkají, že je to příliš rychlé. Potom to ale zkusí a zjistí, že to opravdu funguje. Takže buďte ambiciózní při používání tohoto program. 

Jana: Když organizuji školení, učitelé se mnou často sdílejí své zkušenosti a mnoho z nich říká, že jim přijde náročnější vyučovat pomocí Jolly Phonics ty studenty, kteří mají angličtinu jako druhý jazyk, než vyučovat touto metodou rodilé mluvčí.

Jaký máte na toto názor na základě svých zkušeností? 

Chris: Naše zkušenost je, že děti se mohou naučit pomocí Jolly Phonics stejně dobře ať jsou rodilí mluvčí nebo ne. Já myslím, že bychom k tomu měli přistupovat tak, aby se děti učily angličtinu jako by to byl jejich první jazyk. Stejně tak, jako se učí svůj první jazyk.  

A viděli jsme děti, které neměly žádné znalosti angličtiny a postupovaly v učení velmi rychle. Jedna věc, kterou děláme je, že učíme všechny hlásky. První hláska je A jako ant (mravenec). Dětem, co už umí anglicky a naučily se abecedu a(ei), b (bí), c (sí), těm musíme říct, ano, ale tohle není pravidlo, které používáme při čtení a psaní. Musí se to odnaučit. A to zpomaluje celý proces. Děti, které nemají žádnou znalost, se učí rychleji. Myslím, že je potřeba být ambiciózní u všech studentů bez ohledu na to, jestli jsou rodilí mluvčí, nebo ne.

Děkuji za tuto příležitost k rozhovoru a věřím, že postřehy od Chrise Jollyho využijete aktivně ve vašich hodinách.

 

Našli jste v článku užitečné informace? Sdílejte na facebooku 🙂

Jana Mikulec
Miluji cizí jazyky a úspěšně podnikám v oblasti vzdělávání. Ráda poradím všem, kteří plánují nabízet jazykové kurzy či založit vlastní jazykovou školu. Více informací si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů