Když mluvím s klienty naší jazykové školy, často si stěžují, že angličtina je obtížná, protože se jinak čte a jinak píše. A co když vám řeknu, že to není pravda?
Když jsem se v roce 2014 zúčastnila školení o metodě Jolly Phonics a Jolly Grammar, byla jsem nadšená. Certifikovaná školitelka nás naučila, jak vyučovat studenty čtení a psaní v angličtině systematickou a progresivní formou. Anglický jazyk má 24 písmen v abecedě, ale celkem 42 základních zvuků, které se vyučují logickou formou od těch nejjednodušších až po ty nejsložitější.
A právě proto jsem požádala o rozhovor Coral George, jednu z nejúspěšnějších školitelek této metody, která proškolila učitele angličtiny po celém světě. Věřím, že její vhled vám pomůže zhodnotit, co vlastně od výuky můžete očekávat a co je dobré vědět, když hledáte kurz pro své dítě.
Jsem učitelka angličtiny s titulem z univerzity Anglia (Essex, Anglie). Po ukončení studií jsem vyučovala ve zdejší škole francouzštinu a španělštinu. Pracovala jsem na třech státních školách pro studenty od jedenácti let a mám více než 30 let zkušeností s výukou.
V roce 1996 jsem odešla do Egypta, kde jsem začala vyučovat studenty ve věku od čtyř let. Představte si tu změnu! Ve své výuce jsem začala používat „letterland“, abych své nejmenší studenty naučila, jak správně číst a psát. V roce 1997 jsem se přestěhovala do Zamory ve Španělsku, města blízko portugalských hranic, a tam jsem poprvé slyšela o metodě Jolly Phonics.
V roce 2009 jsem přestala vyučovat a stala jsem se školitelkou na plný pracovní úvazek, jelikož už tato dvě zaměstnání nešla skloubit. Stala jsem se první certifikovanou školitelkou v Evropě. Popravdě, v té době jsem rozbila všechna schémata učení, protože mí pětiletí studenti uměli číst a psát v angličtině lépe než studenti v šesté třídě.
Proškolila jsem učitele angličtiny na pěti kontinentech. Mnoho z aktuálních školitelů byli mými studenty. Společně s Chrisem Jolly jsem se také podílela na pilotování projektů ve spolupráci s ministerstvem vzdělání v Mexiku, Rusku a nebo Egyptu. Jednalo se o velké projekty na celostátní úrovni. Školní inspektoři zvolili šest škol v různých oblastech a tam jsme začali implementovat tuto metodu po tom, co jsme proškolili učitele.
V roce 2011 jsem dostala nabídku na veřejný projev neboli TED TALK o tom, jak se učit efektivně číst a psát v angličtině, projev proběhl v Madridu na náměstí Plaza de Cibeles. (Komentář autorky textu – doporučuji shlédnutí videa).
Pro mě je největší výhodou porozumění angličtině plynulou formou, protože studentům dáváme všechny dílky puzzle, které k tomu potřebují. Vysvětlujeme jim 42 zvuků, které jazyk má. Studenti jsou následně schopni reprodukovat tyto zvuky a používat přitom pravidla, která je učíme. Tím pádem jsou připraveni číst anglická slova jako např. goat nebo sheep správným způsobem. Takto se postupně učí a stávají se v psaní a čtení nezávislí.
Na základě dlouhodobého výzkumu ohledně tohoto tématu došli vědci k závěru, že proces čtení a psaní začíná již od třetího měsíce těhotenství.
Co se týká částí vyslovování zvuků a zpívání písniček, dle Jolly Phonics může proces vyučování začít již od jednoho roku. Je důležité zmínit, že tento proces musí být z rukou profesionála, který ví, co dělá. Tím se pomalu tvoří v mozku dítěte fonologické povědomí.
Co se týká formální části Jolly Phonics, tzn. vyučování zvuků, gest, písniček, s tímto se začíná ve školách v Anglii mezi 3. – 4. rokem. Věřím, že začínat v těchto raných letech má velké výhody z hlediska kvality výslovnosti.
Školila jsem učitele na pěti kontinentech. Pro uvedení některých příkladů jsem pracovala s učiteli na Ukrajině, v Súdánu, v Líbii – to bylo před a během války. Když jsem tam školila, slyšela jsem výbuchy bomb. Během mého školení v Mexiku byly slyšet výbuchy granátů. Takže zážitků, i trochu méně obvyklých, mám opravdu hodně. Dále jsem školila v Rusku, na Slovensku, ve Spojených Státech Amerických, v Pákistánu, v Anglii, ale většina mých kurzů probíhá ve Španělsku. V mnoha případech se jednalo o akce se 400 účastníky a s osmi hodinovou dotací.
Coral George říká, že Jolly Phonics je pro ni dar: “Učitel si užívá proces výuky a studenti se učí, aniž by si toho byli vědomi.” Tuto metodu miluji a těší mě, když vidím, jak se studenti zlepšují, a hlásí se, aby mohli číst, nebo se ptají, kdy budou psát další diktát.
Tento příběh je pro mě velkou inspirací, jak může člověk svými znalostmi ovlivnit a zlepšit kvalitu výuky. Coral George je pro mě v tomto smyslu velkým vzorem. Přináší obrovskou hodnotu v oblasti vzdělávání. Metodu Jolly Phonics a Jolly Grammar používáme v naší jazykové škole Fun Space v České Republice i ve Španělsku již 8 let a na základě vlastní zkušenosti ji mohu doporučit všem, kteří mají zájem o kvalitní jazykové vzdělávání dětí.