“Dobrý den, Váš kurz měl pro naši síť škol velký přínos a proto bychom Vás rádi požádali o koučink metody Jolly Phonics a Jolly Grammar v našich školách.” Tento e-mail jsem našla ve své schránce v březnu po tom, co jsem vedla v únoru kurz Jolly Phonics a Jolly Grammar v Bilbau pro 16 učitelů předškolního a prvního stupně.
Síť škol COAS je na severu Španělska velmi známá svou kvalitní výukou. V těchto školách už metodu Jolly Phonics a Jolly Grammar dobře znají a používají několik let, přesto někteří noví učitelé potřebovali absolvovat školení, aby se s metodou seznámili a mohli ji správně aplikovat ve svých hodinách.
Musím se přiznat, že tenhle požadavek byl pro mě velká výzva. Do té doby jsem vždy vedla kurzy. „Nějaký koučink, jak to zvládnu?” Můj zdravý rozum mi začal servírovat myšlenky typu: „Nejsi na to dost dobrá. Co když se jim tvoje práce nebude líbit. Nevíš, jak na to, tak se do toho raději nepouštěj. Nakonec jsem tyhle strachy a obavy pustila a rozhodla se nabídku přijmout.”
A tak moje první návštěva školy Haurkabi proběhla 24.dubna. Paní ředitelka byla úžasně vstřícná, pozvala mě na snídani, u které jsem si hezky popovídaly a potom mě zavedla do jednotlivých tříd. Paní učitelky zpočátku uhýbaly pohledy a bylo vidět, že jsou z mé návštěvy nervózní. Já jsem si zase připadala, že mě berou jako nějakou inspekci, která bude hledat, kde se jim vloudila nějaká chybička.
Naštěstí se ledy brzy prolomily a my jsme měly skvělou atmosféru. Paní učitelky ode mě dostaly zpětnou vazbu a po ukončení asistence v jednotlivých třídách jsme si udělaly společnou schůzku, kde jsme diskutovaly nad tím, co jde zlepšit. Já sama jsem měla dobrý vnitřní pocit z odvedené práce a také jsem si uvědomila to, že když někomu dokážu říct, kde udělal chybu nebo jaké gesto dělá špatně přece neznamená, že to nedělá správně. Znamená to, že se může v některých věcech ještě zlepšit a stát se tak větším profesionálem a expertem ve svém oboru.
Zpětně hodnotím tuto zkušenost jako pozitivní, jsem opravdu ráda za všechny pocity a aha momenty, které mi tahle nová zkušenost přinesla. Koučink ve školách jsem zakončila návštěvou školy Erain Txiki ve městě San Sebastián na začátku června. A ta nejlepší odměna pro mě? Vedení bylo z mé práce nadšené, když obdrželo report z jednotlivých návštěv. Měla jsem stále v hlavě větu „Keep it simple“, která mi pomohla, aby se jednalo o přehledný report, kterému budou rozumět i ti, co zrovna metodu Jolly Phonics neovládají.
A co mi tahle zkušenost přinesla v číslech?
Na závěr jsem pro vás připravila malou ochutnávku z mých návštěv ve školách, kde se můžete podívat na výuku Jolly Phonics v akci, tudy prosím>>